O NÁS PROČ JSME TADY OPRAVY LPG OMLUVA CENÍK KONTAKT
Proč jsme se rozhodli montovat LPG alternativní pohon a jak jsme vznikli.

Bylo nebylo, v létě jsem si koupil benzinovou Octavii 1.8 Turbo. Spotřeba na benzín byla přijatelná, ale pro denní jízdu do zaměstnání a zpět vysoká. Rozhodl jsem se tedy pro montáž LPG do vozu. Hledal jsem na internetu nejlevnější a pokud možno servis se zkušenostmi montáže LPG do tohoto vozu, neboť na různých diskuzích byly vesměs negativní zkušenosti s touto přestavbou. Nakonec jsem se rozhodoval mezi servisem v Brně, kde měli dobré reference, a zdálo se, že vědí, co dělají a mezi montážním místem v sousední vesnici.

Jelikož Brno je dál a zástavba byla o trochu dražší než ve vedlejší vesnici, rozhodl jsem se LPG dát zastavit za kopeckem. První zádrhel se objevil v tom, že na montáž jsem čekal měsíc, za tu dobu jsem projel v benzínu tolik, že pokud bych vůz odvezl do Brna, vyšlo by to na stejno, možná i lépe. Nicméně dočkal jsem se a předal jsem svůj vůz k montáži na onom vrakovišti a těšil se, jak mi bude auto hezky a levně jezdit. Dostal jsem po dobu montáže zdarma jejich felicii, říkám si, paráda nemusím do práce vlakem. No vědět, že felicie bude mít tendenci se v dálniční zácpě co chvíli uvařit, jel jsem raději vlakem.

Třetí den jsem si ráno vyzvedl své auto. První dojem dobrý, rozjel jsem se po několika stovkách metrů se samo přepnulo na LPG a jelo, najel jsem na dálnici, dal plný plyn, auto se rozjelo a přepnulo na benzin, říkám si v pořádku málo paliva. Dojel jsem tedy do zaměstnání na benzín. V Praze jsem natankoval plnou nádrž a frrr do domů. Tah motoru do 5000 ot./s. dobry, ale po překročení této hranice motor začal rumplovat. Dojel jsem tedy zpět do servisu, kde jsem v poslední chvíli stihl technika, který mě suše odbyl s tím, že ať si teda zkusím nové svíčky a pak dám vědět. Nuže zajel jsem druhý den pro nové svíčky, vyměnil, těšíc se, že bude po problému, ale žádná změna se nekonala, navíc jsem zjistil, že chod motoru při volnoběhu na LPG není zrovna pravidelný a že volnoběh má občas problém se udržet. Napsal jsem tedy majiteli, že nejsem s montáží spokojen a domluvil si termín návštěvy na odstranění závady. Ve zmíněný termín jsem se dostavil, přičemž majitel nejprve nejevil, že by se mému problému hodlal věnovat, neboť byl na odjezdu. Řekl jsem mu, co mě trápí, projel se s diagnostikou, vrátil se, přidal tlak na reduktoru, následovala projížďka se mnou, kde jsem mu ukázal, že si nevymýšlím, že motor opravdu cuká a rumpluje při vysokém výkonu. Následovalo několik zkušebních jízd a nastavování, vše neúspěšné. Verdikt majitele servisu byl: Délka vstřiku je větší než 20-25ms, škubat to bude pořád, závada je v autě, nebo je čipnuté. To že auto na benzín jede bezchybně, nebral v potaz. Problém nestálého volnoběhu vyřešil tak, že ustavil volnoběžné otáčky na 1000 ot./s. S tím ať to zkusím a když tak se zas stavím nebo pokud jsem chytřejší, že si to mám seřídit sám.

Začala se plnit věštba kamaráda škodovkáře, který má asi již sedmé auto na LPG předpovězená noční můra a já si vzpomněl na jeho slova: „Dej to do servisu se zkušeností, kde mají mozek a klidně si připlať, nehledej nejlevnější, budeš mít problém je to turbo, já měl…“ Následující týden jsem se viděl s kamarádem, který se jenom uculoval říkajíc: „Já ti to říkal.“. Nicméně proč se vzdávat, jsem člověk velmi technicky nadaný, vzdělaný, dokázal jsem rozebrat a složit auto, vím, jak věci fungují, opravoval jsem již na základní škole televizory, nějaké LPG ve voze není složitější.

Půjčil jsem si tedy od zkušenějšího kamaráda kablík na diagnostiku, a jeli jsme auto projet a zjistit co se to vlastně děje, že to nefunguje jak má. Stačilo několik kilometrů, abychom zjistili, že tlak turba je o hodně větší než má být, což bylo způsobeno vyškublou hadičkou membrány turba na jeho bypassu, dále jsme zjistili, že přejde-li vůz do decelerace, LPG jednotka neví, že se motor točí, to samé pokud ve vysokém výkonu asi načipovaný motor otevře benzinové vstřiky na plno a nezavírají se, v tento okamžik je LPG jednotka nepoužitelná. Následně jsme zjistili, že servis nezapojil drát určený pro snímání otáček, byť je v instalačním manuálu výslovně napsáno, že zapojen má být. Opravili jsme. Chování motoru na LPG se zlepšilo, volnoběh byl stále ne úplně pravidelný s poposkočením v popojíždící koloně, ale oblast nad 5000 otáček již nevykazovala tak razantní rumplování, ale motor zvolnil, nebo lehčeji zacukal. Mezi tím jsem musel dotáhnout polovinu stahovaček, neboť všude utíkalo plynné LPG.

Vypracoval jsem teorii, proč volnoběh není to, co má být, vpustě do sání totiž nebyli zavrtané v jedné linii (viz. foto), ale prostě, jak technikovi padla vrtačka do ruky, což bylo vidět na první pohled, neboť plastový kryt motoru jsem našel pohozený v kufru a pohled na holý motor s instalací LPG vystihl soused slovy: „Ty vole, kdybych tomu trochu nerozuměl, tak bych řekl, že ti tam namontovali bombu, vždyť ti to tam hodili snad vidlemi jak JZDák seno.“ Zde tedy nezbylo, než vývrty do sání zadělat a udělat lépe plus upravit délky tenkých hadic tak aby byli u všech ventilů stejně dlouhé. Teorie zvolnění při plném výkonu a lehčího pocuknutí byla taková, že řídící jednotka v mezistavu do plného otevření vstřikovačů, nedokáže tento stav vyhodnotit, zazmatkuje a ani nedokáže přepnout podle nastavení na benzín.

Kontaktoval jsem několik LPG servisů, servis v Brně tvrdil, že montují jinou jednotku a pokud auto jezdí na benzín, musí i na LPG. Jiné servisy říkaly "To je normální vlastnost turbomotoru." Dle jednoho doporučení jsem vyměnil přívodní trubici od nádrže do reduktoru z 6mm na 8mm průměr, neboť se zdálo, že dochází k většímu poklesu tlaku LPG, avšak bez očekávaného zlepšení. Kontaktoval jsem výrobce dané jednotky a konzultoval jsem s ním celou situaci a mojí nespokojenost.

Podruhé jsem se stavil v montážní dílně, kde mi LPG instalovali, s tím, že nejsem spokojen s montáží, že je neodborná a nefunguje jak má. Chtěl jsem slevu na montáž. Majitel vehementně volal po všech servisech, kde jsem byl pro radu a kde jsem záležitost konzultoval, ale žádný servis mu prostě z kolegiality neřekl, že je zástavba prasácká, ale jako ono to nějak jezdit bude. Majitel řekl, že mu nikdo neřekl, že to je špatně zastavené, a že slevu nedá, a že mi to sání teda předělají. Ať to tam znova přivezu. Ač nerad, jsem souhlasil, že tedy až bude příležitost, vůz přivezu, ale že můj vůz je na to, aby jezdil a ne stál v servisu a abych si kvůli tomu bral dovolenou.

Následující týden jsem kontaktoval znova výrobce jednotky, výrobce navrhl, že mi jednotku vymění za tu, co montují v Brně do chipnutých vozidel. Dále jsem po splnění podmínek obdržel montážní autorizaci pro zástavbu LPG alternativního pohonu do vozidel a následovala sobota, kdy jsem vymontoval sání z vozu, zaslepil díry, navrtal nové, lépe umístěné vpustě, jinak umístil LPG ventily a to tak, aby šel zpět zaklapnout plastový kryt motoru, zadrátoval, zapojil novou řídící jednotku. V neděli provedl seřízení a světe div se…

Všechno funguje jak má. Volnoběh na LPG nerozpoznatelný od benzinového, v nízkých otáčkách nedochází k pocukávání, motor jede i na plný výkon (nad 5200 otáček, daný plný plyn), přičemž těsně před trvalým otevřením benzinových vstřikovačů se přepne na benzín, což lze postřehnout tím, že motor ještě o trošičku více táhne, pomine-li tento stav, vrátí se na LPG.

Co z toho vyplývá?
Nejlepší věc je taková, které rozumíte a uděláte si ji sami.

Chcete mít dobře udělanou zástavbu LPG?
Pak nám zavolejte a zastavíme Vám vhodné LPG tak jako bych jej dělal pro sebe!

Zdeněk Havrlík

(c)FabNet.cz